diumenge, 23 d’octubre del 2016

La creativitat a Educació Infantil

LA CREAIVITAT A EDUCACIÓ INFANTIL


“La creativitat no consisteix en una nova manera, si no en una nova visió”


Per als nens/as d'Educació Infantil el món és un lloc màgic, ple de coses que explorar i descobrir. A aquestes edats, els nens/as posseeixen una gran curiositat innata i sovint, quan actuen sobre el mitjà, arriben a conclusions i idees mostrant així la gran imaginació quetenen.

A l'hora de plantejar la nostra intervenció educativa en Educació Infantil, no hem de passar per alt la imaginació dels nostres alumnes, sinó que hem de fomentar sempre aquesta creativitat natural dels nens, ja que enriquirà tots els àmbits del desenvolupament: cognitiu, físic i soci-afectiu.

Piaget constata: “La creativitat constitueix la forma final del joc simbòlic dels nens, quan aquest és assimilat en el seu pensament”

Què és la creativitat?

En la meva recerca sobre què és la creativitat, he trobat un munt de definicions plantejades per diversos autors i artistes. A continuació mostraré les tres definicions que van acord amb la meva reflexió.

  • Guilford (1952): “La creativitat, en sentit limitat, es refereix a les aptituds que són característiques dels individus creadors, com la fluïdesa, la flexibilitat, l'originalitat i el pensament divergent”. 


  • Barron (1955): “És una aptitud mental i una tècnica de pensament”.


  • Rogers (1959): “La creativitat és una emergència en acció d'un producte relacional nou, manifestant-se d'una banda la unicitat de l'individu i per un altre els materials, fets, gent o circumstàncies de la seva vida”. 


5 Paraules clau:

<Llibertat, singularitat, imaginació, sensibilitat, unicitat>

Considero que la creativitat sorgeix de l’infant quan a aquest se li proporciona la llibertat adequada per poder experimentar en les seves possibilitats i descobrir les seves capacitats artístiques en el món de les arts visuals i plàstiques.

D’aquesta manera, quan l’infant se sent lliure per poder produir les seves obres, es posa en marxa la imaginació. Considero que són dos aspectes que van de la mà. La imaginació no floreix si la persona no se sent lliure per poder deixa volar la seva fantasia.

Quan l’infant és capaç de crear-ne una creació lliure i partint de la seva imaginació, aquest ha realitzat una obra singular i única.
Finalment, considero que amb tots aspectes l’infant fa una creació amb molta sensibilitat, ja que hi deposita tots els 5 sentits sense ser condicionats per res ni ningú.
Sense dubte, és important fomentar la creació d’un individu únic.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada