LA CREAIVITAT A EDUCACIÓ INFANTIL
“La creativitat no consisteix en una nova manera, si no en
una nova visió”
Per als nens/as d'Educació Infantil
el món és un lloc màgic, ple de coses que explorar i descobrir. A aquestes
edats, els nens/as posseeixen una gran curiositat innata i sovint, quan actuen
sobre el mitjà, arriben a conclusions i idees mostrant així la gran imaginació
quetenen.
A l'hora de plantejar la nostra intervenció educativa en Educació Infantil, no hem de passar per alt la imaginació dels nostres alumnes, sinó que hem de fomentar sempre aquesta creativitat natural dels nens, ja que enriquirà tots els àmbits del desenvolupament: cognitiu, físic i soci-afectiu.
A l'hora de plantejar la nostra intervenció educativa en Educació Infantil, no hem de passar per alt la imaginació dels nostres alumnes, sinó que hem de fomentar sempre aquesta creativitat natural dels nens, ja que enriquirà tots els àmbits del desenvolupament: cognitiu, físic i soci-afectiu.
Piaget constata: “La creativitat constitueix la forma final
del joc simbòlic dels nens, quan aquest és assimilat en el seu pensament”.
Què
és la creativitat?
En la meva recerca sobre què és la
creativitat, he trobat un munt de definicions plantejades per diversos autors i
artistes. A continuació mostraré les tres definicions que van acord amb la meva
reflexió.
- Guilford (1952): “La creativitat, en sentit limitat, es refereix a les aptituds que són característiques dels individus creadors, com la fluïdesa, la flexibilitat, l'originalitat i el pensament divergent”.
- Barron (1955): “És una aptitud mental i una tècnica de pensament”.
- Rogers (1959): “La creativitat és una emergència en acció d'un producte relacional nou, manifestant-se d'una banda la unicitat de l'individu i per un altre els materials, fets, gent o circumstàncies de la seva vida”.
5 Paraules clau:
<Llibertat, singularitat,
imaginació, sensibilitat, unicitat>
Considero que
la creativitat sorgeix de l’infant quan a aquest se li proporciona la llibertat adequada per poder
experimentar en les seves possibilitats i descobrir les seves capacitats
artístiques en el món de les arts visuals i plàstiques.
D’aquesta
manera, quan l’infant se sent lliure per poder produir les seves obres, es posa
en marxa la imaginació. Considero
que són dos aspectes que van de la mà. La imaginació no floreix si la persona
no se sent lliure per poder deixa volar la seva fantasia.
Quan l’infant
és capaç de crear-ne una creació lliure i partint de la seva imaginació, aquest
ha realitzat una obra singular i única.
Finalment,
considero que amb tots aspectes l’infant fa una creació amb molta sensibilitat, ja que hi deposita tots
els 5 sentits sense ser condicionats per res ni ningú.
Sense
dubte, és important fomentar la creació d’un individu únic.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada